Deze zomer verschenen 2 rapporten over mediaconsumptie in Nederland. Eentje gaat specifiek over podcastgebruik.
Wat denken de onderzoekers te weten over podcastluisteraars zoals jij?
Onvolwassen markt
Gasten in Discutafel podcast en vrienden vragen ons wel eens: ‘Wie bereik je nou met audio op verzoek? Hoe vaak wordt er eigenlijk geluisterd?’ Terechte vragen.
De podcastmarkt in Nederland is nog onvolwassen. Het aantal titels stijgt explosief. Maar echt goede luistercijfers, verdienmodellen of algemeen erkende hitlijsten laten op zich wachten.
Luistermetingen: vraagstuk
Het is de vraag of universele meetstandaarden voor het bereik van podcasts mogelijk zijn. Daar wordt nu kennelijk wel onderzoek naar gedaan.
Voor luistermetingen zijn wij als makers afhankelijk van de programmatuur waarmee wij Discutafel publiceren. In dit geval is dat Amerikaanse software. Wat onze luistermetingen betreft, blijft het vooral bij totaalcijfers en luisterlanden. Daar gaan we nog wel eens een blogje aan wijden.
Luisteraar van Discutafel, wie ben jij?
Over de identiteit en ervaringen van onze podcastluisteraars weten ook wij als makers niets. Daarom ook is het zo leuk als je persoonlijk reageert via e-mail of social media!
Wij spelen graag in op jullie situatie als podcastluisteraars. De lezers van Discupost nodigen wij daarom in de septemberaflevering van onze nieuwsbrief uit om op de onderzoeksresultaten te reageren.
Onderzoek Nederlandse podcastluisteraars
Wat zijn de interessantste bevindingen uit de 2 recente onderzoeken over jou, als podcastluisteraar in Nederland? Herken jij jezelf?
- Er is een iets grotere kans dat je man bent dan vrouw.
- Je bent hoogopgeleid (dat vinden wij een vervelende term) en waarschijnlijk tussen de 28 en 44 jaar.
- Je beluistert podcasts op specifieke momenten en voor bepaalde doelen, en soms ook samen met je partner of in groepen.
- Je luistert voornamelijk thuis. Maar het gebeurt ook in de auto, het openbaar vervoer of op het werk.
- Je omschrijft de band met de maker als ‘persoonlijk’ en ook wel als ‘dichtbij’, al verschilt dat per titel.
- Je vindt de drempel om te betalen voor podcasts hoog. Je wilt de maker wel steunen.
- Je zou graag meer luistergemak willen. Er zijn volgens jou te veel podcast apps die bovendien onvoldoende presteren.
Jij loopt voorop
- Van alle Nederlanders zegt 21% desgevraagd in 2019 in de voorafgaande maand te hebben geluisterd naar een podcast.
Jij bent dus 1 van elke 5 Nederlanders, top! - In 2018 zei 18% naar een podcast te hebben geluisterd. Het aandeel stijgt dus. Weetje: in de VS is nu 35% podcastluisteraar.
- Van de jongere Nederlanders tussen 18 en 24 jaar is 50% in 2019 podcastluisteraar.
Dat is 10% meer dan in 2018. - Van de iets minder jonge Nederlanders tussen 45 en 54 jaar is 16% in 2019 podcastluisteraar.
Dat is 5% meer dan in 2018.
Lees meer over onderzoeken
- Nederlandse podcastluisteraars: van Audiomuur tot Zuurstoftank. Dit is een verkennend onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen en Dag en Nacht Media.
- Mediamonitor 2019. Dit is een rapport van Commissariaat voor de Media en Reuters Institute. <update 2024: de link naar dit rapport is helaas vervallen>
- Het eerste grote onderzoek naar Nederlands podcastgebruik. Artikel van Villamedia.
- Luisteraars vinden advertenties prima. Artikel van Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
- Onderzoek: steeds meer podcastluisteraars in Nederland. Artikel van Spreekbuis.